NORDISK FLUEFISKER

Fluebindeinstruktør, kamera og fluefiske.

5´er cup – Tromsø – 04.01.14

Hei og hå, og godt nytt år til alle fiskere og lesere ute i det langstrakte sjøørretlandet Norge! I tidlig desember måned fant jeg og Steffen Granbo ut at vi skulle melde oss på 5´er cupen i Tromsø over nyttår. Vi ville sjekke ut hvordan denne castingsporten egentlig er, og hvordan vi ligger an blandt andre kastere i juniorklassen. Tida gikk fort, og snører ble bestilt. Bodø sa seg ikke villig til å samarbeide når det gjaldt vinden, så det ble gjennomført noen få kastetreninger i 5-10 m/s et par ganger.

Vegard og Steffen på flyplassen.

Vegard og Steffen på flyplassen.

Steffen i fokus på ørret lengde.

Steffen i fokus på ørret lengde.

Vi ankom Tromsø 11:10 tidlig formiddag fredag 3. januar. Vi ble møtt av den beste kasteren i juniorklassen, Vegard Johan Olsen, som senere viste oss vei i Tromsø sentrum. Hotellerommet ble booket, og vi fant oss godt til rette og spiste en god middag før kastekonkurransen ble avholdt neste dag kl.11:00.

Første øvelse som ble avholdt var ørret presisjon. For de som ikke vet hva dette dreier seg om, så omhandler det at man skal stå 8- 15 meter unna 4 forskjellige “matter” med 3 inndelte felt. Treffer du med flua innenfor det innerste feltet når du 5 poeng, det nest innerste 3 poeng og det ytterste 1 poeng. Du skal totalt kaste 16 kast på totalt 4 minutter på de forskjellige “mattene”, og det er om å gjøre å få mest mulig poeng.

Dette hadde jeg aldri prøvd før, men det så veldig spennende ut, og ikke minst – morsomt! Det gikk så som så med min presatsjon. Jeg fikk poengscore 43/80 og fikk sølv i juniorklassen, bak Vegard. Men uansett, veldig fornøyd!
Neste øvelse var ørret lengde. Her er det om å gjøre å kaste lengst mulig. Dette var min svakeste konkurranse, for lengdekasting er noe jeg aldri har drevet noe spesielt med. Litt kastetips fra Steffen og Vegard før start gjorde susen, og i konkurransen ble mitt lengste kast på 25,54 meter, som ble nok til en 3. plass og bronse! Jeg var fornøyd med egen prestasjon og fikk mersmak på denne sporten!

Steffen, Vegard og meg.

Steffen, Vegard og meg.

Snørene smøres kvelden før.

Snørene smøres kvelden før.

Hyggelige mennesker, god atmosfære og fine samtaler gjorde at jeg absolutt vil drive mer med dette i fremtiden. Nå gjelder det bare å øve mot fremtidige 5´er cuper. Disse avholdes i januar, februar, mars og april i 2014.

Hvis du er interresert i å lese mer, kan du sjekke ut castingforbundets sine sider her.

Gode ønsker for det nye året fra meg!

Leave a comment

Information

This entry was posted on January 6, 2014 by in Uncategorized and tagged , , , , .

Skriv inn email-addressen din nedenfor slik at du kan motta varlser på din email!

Join 6 other subscribers

Følg med på instagram @nordicflyfisher

No Instagram images were found.