NORDISK FLUEFISKER

Fluebindeinstruktør, kamera og fluefiske.

“Velkommen”, sa en stor og brun Gaula.

13.august kl.0530 ringte vekkeklokka. På skjermen sto det “Avreise til Trondheim”. Yes! Dagen for avreise var endelig kommet, og kofferten som hadde stått ferdigpakka i yttergangen i flere dager var det bare å ta under armen å kjøre til flyplassen. Innsjekkinga av kofferten gikk med små marginer. 0,4 kg gjensto før jeg måtte betale overvekt… Stenger kunne ikke sjekkes inn som håndbagasje, da det blir regnet som “slagvåpen” i følge Wideroe. Jaja…
Etter en snau time i flyet med noen mellomlandinger var jeg klar til å stige ut av Wideroe’s Dash 8, og en varm vind møtte meg med et mottakende vindpust i ansiktet. Været var overskyet, og det så ut til at det skulle, om ikke lang tid, brase ned under skyene med tonnevis av nedbør, slik det hadde gjort i noen dager nå.

Steffen kaster!

Steffen kaster!

Etter jeg hadde møtt og hilst på Steffen og Jan Erik Granbo gikk det ikke mange timene til vi var utpakket i fiskecampen og vaderne var på. Kjøreturen gikk til mye snakk om hvilke hemmeligheter Gaula har når den er flomstor og brun. Dette skulle bli noen fine dager ved elvebredden og ved fluebindebordet. Noe annet kunne jeg ikke tenke meg til.

Stengerne var rigget og festet til bilen, og etter et godt måltid var vi på vei til vår første fiskeplass. Vi skulle fiske på forskjellige vald i Gaula, ved en dal som kalles Haltdalen. Her er Jan Erik veldig kjent og vet om mange gode fiskeplasser og høler. Jan Erik driver sammen med sin sønn, Steffen, flere fluekastekurs om somrene. Mer informasjon om disse kursene og annen interessant informasjon om Granbo flyfishing finner du på nettsiden deres.

Går ned til fiskeplassen.

Går ned til fiskeplassen.

Vi steg ut av “bila”, som trønderne kaller bilen, og gikk med et spennende og nervøst blikk ned til elvebredden. Elva var utrolig stor, og plasser som man ellers kan fiske på ved normal vannstand var nå umulige å fiske på. Ved flom elv dannes det også nye strømmer hvor laksen svømmer forbi og står ved. Disse plassene visste Jan Erik om, og hadde mange triks på lur. Store orange fluer ble knytt på fortommen vår, og med et GL skagitsnøre og LXi 9/10 skulle dette bli et enormt morsomt fiske å prøve seg på.
Den første fiskeplassen var ferdig avfisket, og vi bestemte oss i regnet og skumringen for å heller dra tidlig tilbake til hytta, varme oss og binde flere fluer for morgendagen. Det skulle straks vise seg at den skulle bli bedre…

Vaderne taes på.

Vaderne taes på.

En tidlig og solfylt morgen startet med noen smurte brødskiver med ost og skinke og litt iste. Fluene som ble bundet i går var lagt fint i flueboksen og sortert etter størrelse og fargemønster. Det gikk rykter om en mann som hadde mistet en stor laks på rundt 15 kg denne morgenen idet vi skulle til å sette oss i “bila” og kjøre til neste planlagte fiskeplass. Dagen gikk, kast etter kast. Og flere kast etter flere kast. Tida gikk fort, ettersom det er en fryd å kaste med kombinasjonen LXi 9/10 og Skagitsnørene. Det anbefales virkelig videre til dere andre laksefiskere.
Kvelden kom sigende på, middagen var inntatt og kveldsøkta nærmet seg. Denne gangen skulle Jan Erik fiske i lag med oss. Det gikk ikke lang tid før Jan Erik sto med bøyd stang, og begge oss unge stormet bortover til Jan Erik. Fisken var ikke av det største Gaula hadde å by på, men en fin fight var det. Jan Erik fant en liten og grunn strøm veldig nært land som han hadde fisket på, og det hadde gitt resultater. Ikke lenge etter var det min tur. På nesten samme plass som Jan Erik fikk sin laks for dagen, sto jeg nå med bøyd stang. Jeg kjente at det ikke var meget stor laks, men det var utrolig

Laksen slippes ut igjen.

Laksen slippes ut igjen.

spennende og morsomt å stå for min første gang ved Gaula og kjenne hvordan det er med laks festet til flua. Laksen ble beregnet til ca 2 kg, og pent satt ut igjen. Min første laks i Gaula var fanget og sluppet ut igjen – og det føltes innmari godt.
Jeg visste med hånda på hjertet idet jeg gikk på flyet til Bodø at det ikke var mitt siste besøk i Gaula, og hvertfall ikke min siste fisketur sammen med Granbo-gutta, for dette var morsomt!

Trykk her for å se filmen om fisket i Gaula.

Undervannsbilde. Beklager kvaliteten...

Undervannsbilde. Beklager kvaliteten…

Leave a comment

Information

This entry was posted on November 12, 2013 by in Uncategorized.

Skriv inn email-addressen din nedenfor slik at du kan motta varlser på din email!

Join 6 other subscribers

Følg med på instagram @nordicflyfisher

No Instagram images were found.